person som fins

Dag 3 & 4: København – Berlin – Praha

Nå er vi på hotellet i Praha, Tjeskkia, og slapper av litt etter å ha vært ute og utforsket byen tidligere i dag. Det har vært stekende sol og 30 grader, men nå kommer det lyn og torden utenfra!

Jeg har ikke hatt tilgang på internett siden vi dro fra København, så dette blir en oppsummering fra både i dag og i går. De to siste dagene går litt i ett for oss uansett, la meg forklare hvorfor:

I går, onsdag 4. juli tok vi toget klokken 07:45 fra København til Berlin, med innslag av Rødby-fergen og bytte av tog i Hamburg.

Lesestoff på togturen. Kjøpte The Hitchhikers Guide to the Galaxy-bøkene i København. Har lest dem før (utenom den siste), men de er så bra at det var på tide å lese dem omigjen, og dessuten eie dem selv :)

Litt utsikt.

Rødby-fergen fra Danmark til Tyskland. Toget kjørte om bord på fergen, ganske stilig!

Arnbjørg om bord på fergen :)

Vel fremme på togstasjonen i Berlin. Lite visste vi om at vi kom til å tilbringe mye mer tid her enn vi hadde planlagt…

Fordi! Når vi kom til der vi skulle overnatte, ble vi møtt av kun en lapp med et telefonnummer. Vi ringte, og ble fortalt at “å nei, men her var det fullt, så det må ha vært ein feil”. Da gikk vi rett over gaten til en internettkafé for å se om det fantes noe ledig et annet sted, siden de vi snakket med ikke var særlig hjelpsomme. Men alt var fullt (med mindre vi ville bruke 12 000 kr på et hotellrom!).

Teite hostellet.

20120705-204332.jpg 20120705-205501.jpg

Misfornøyde med situasjonen!

Vi la en ny slagplan om å kanskje ta et natt- eller kveldstog til Praha, men det og skar seg. Vi hadde akkurat satt oss til rette på toget da vi fikk beskjed om at alle som ikke hadde reservert plass mer enn 24 timer før måtte forlate toget. Dette førte til et ganske panisk øyeblikk der jeg akkurat hadde komt meg av, og togdøren lukket seg bak meg. Med Arnbjørg og Atle fortsatt om bord! Heldigvis kom de seg av (selv om jeg i panikk trykket som en gal på lukke-knappen istedenfor åpne-knappen) før toget kjørte. Etter alt det bestemte vi oss for å bare bli på stasjonen til toget til Praha (som vi faktisk hadde reservert seter på) skulle gå neste morgen klokken 06:45. Da var klokken blitt seks på ettermiddagen. Vi var alt for slitne til å dra ut i byen for å se på noe som helst, så vi bosatte oss rett og slett på Berlin Hauptbahnhof for de neste 12 timene.

20120705-205641.jpg 20120705-205728.jpg

Når man skal tilbringe en hel natt på en benk på en togstasjon, må man nesten eksperimentere litt med sittestillingen.

Vi duppet av litt i løpet av natten, men var veldig takknemlige når toget endelig skulle dra. Fikk i oss litt te og kakao (ingen liker vel kaffe!) fra Starbucks før vi dro. Navnet mitt høres visst ut som Ragnesl for tyskere… :)

Fornøyde med å endelig være på toget, litt mykere seter å sove i! Og så hadde vi sånn kupé som det er i Harry Potter, hihihi :)

Vi ankom Praha i halv tolv-tiden i dg morges (torsdag), og tok drosje til hostellet. Synes det går an å gjøre når det koster mindre enn 15 kr hver! Hostellet i Praha var over alle forventninger. Vi har bare betalt ca. 120 kr hver for å få et 3-sengersrom for oss selv. I tillegg viste det seg at vi hadde fått en hel leilighet på deling med kun 4 andre folk, med fullt kjøkken og to bad! Hostellet heter Prague Centre Hostel og ligger i et kjempefint område rett ved elven og med gåavstand til gamlebyen. Tror det er familiedrevet, det var uansett veldig god service og damen som tok i mot oss var veldig hyggelig viste oss de viktigste tingene i nærområdet. Deg var veldig kjekt å bli tatt så godt imot etter en laaaang dag/natt i Berlin.

Leiligheten – utrolig god valuta for pengene. Nesten litt trist at vi bare skal være her en natt! :) Etter at alle hadde fått seg en velfortjent dusj, gikk vi ut for å kikke litt på byen Praha. Gamlebyen var innen gåavstand, så vi gikk langs elven bort dit. Jeg så nesten mer opp enn fremover når vi gikk, for arkitekturen er er så utrolig stilig her!

Bare en (to) av de mange kule bygningene her.

Vi fant oss etterhvert en koselig restaurant å spise litt skikkelig middag på. (Bortsett fra Atle som spiste is til middag!).

Nå sitter vi i leiligheten og slapper av. Planen var å gå innom hotellet og bytte sko før vi skulle gå og se på slottet, men når det begynte å regne så mye bestemte vi oss for å bli inne og slappe av. Etter en så lang tur er det viktig å huske på å ta det litt med ro også! Atle var sliten og la seg tidlig, mens jeg og Arnbjrøg stuen og snakker med de vi deler leiligheten med! 4 hyggelige folk fra Brasil :)

2 Comments

1. Huff og huff, dumme hostellet i Berlin! Men det va godt dåkkår fant ein løsning på det og ikkje tok inn på hotell for 12000 kroner :D Kos dåkkår videre og nyt sengene i Praha :D

2. Woah! Så fantastisk ending på ein dum situasjon. :) Godt ting ordne seg for positive ungdommer :D