person som fins

Dag 5 & 6: Praha – München – Venezia

Fredag den 6. reise vi fra Praha til München med buss. Vi hadde garantert de beste plassene, helt fremst øverste etasje på en dobbeldekker. Ganske grei utsikt derfra :)

Hadet Praha!

Litt Tsjekkisk landskap!

I München hadde vi bestilt overnatting på en plass som heter “The Tent”. Vi kom frem i 18-tiden tok trikken dit med en gang. Det var en kjempekoselig plass, en slags campingplass. Men istedenfor å ta med eget telt (noe vi ikke har), sov man i et stort telt med køyesenger inni. Utenfor var det kafé og bålplass, men det begynte å lyne å tordne her og, så vi gikk heller inn i teltet og spilte kort før vi la oss.

Koselig campingplass!

Fine lys inni teltet :)

Det var kjekt å gjøre noe litt annerledes. Nå har vi hatt storbyferie og campingferie på én uke! Og når vi kommer lenger ned i Italia/til Hellas kan vi krysse av sydenferie også :)

Neste dag, lørdag den 7. (altså i går), to vi turen videre med tog. Fra München over alpene. Destinasjon: Venzia!

Litt av utsikten fra toget.

Venezia er en helt utrolig vakker by, virkelig. Hit må jeg tilbake. Vi kom frem i halv seks-tiden, og tok båt (eneste transporten som gjelder her!) til hostellet. Det var herlig med en kald dusj før vi dro ut for å spise italiensk pizza! Vi rakk akkurat solnedgangen, som bare gjorde oss enda mer forelsket i byen.

Det første vi så når vi kom ut av togstasjonen. Bra førsteinntrykk!

Solnedgangen fra en koselig bryggekant rett utenfor hostellet.

Solnedgang i Venzia.

Senere på kvelden satt vi langs vannet og planla litt fremover. Fin utsikt på nattestid også :)

I natt sov vi på et rom med 16-senger, uten aircondition! Men det ble ikke så ulidelig varmt som det høres ut som, jeg klarte meg hvertfall helt fint. Etter den natten i Berlin er vi stort sett fornøyde så lenge vi får en seng å sove i.

Nå har vi spist frokost (cornflakes med varm melk), og planen for dagen er å utforske byen litt før vi drar videre. Vi har to hovedmål, først skal vi på en utstilling av en kjent fotojournalist (Elliott Erwin), på et galleri som ligger krett med hotellet. Og så skal vi ta båten til Burano, en øy her i Venezia hvor alle husene er malt i forskjellige sterke farger. Det er egentlig hovedmålene for dagen, i tillegg til å spise mye italiensk is :) Så langt har vi klart å unngå de største turistattraksjonene, og det tror jeg vi skal fortsette med fremover. Når vi har så liten tid i hver by, har vi ikke lyst til å bruke dagene på å stå i kø. Vi liker bedre å bare vandre og oppdage byene for oss selv. Kirker og sånn kan jeg spare til neste gang jeg skal hit :)

I kveld setter vi oss på et nattog til Bari, helt sør i Italia. Der skal vi også sove en natt, før vi tar båt derfra til Corfu i Hellas på kvelden den 10. Der skal vi sove i to netter, og planen er å bade masse :D Deretter tar vi båt tilbake, og er fremme igjen i Bari morgenen den 14., så tar vi turen oppover Italia igjen, mot den Franske riviera og så Barcelona!

Oppdaterer sikkert mer neste gang vi finner internett :)

2 Comments

1. Då har me begge campa den siste uken! Hihi :)

Du e så flink til å ta bilder! D gjelde jo egentlig alle innleggene, men helledussen. Så fine :)