Dag 15, 16, 17 & 18: Firenze – Cannes – Paris – Brugge

Nå er vi i Belgia! For en uke siden var vi i på en øy i Hellas. Rart. Jeg skriver dette på toget fra Brüssel til Brugge, men får nok ikke publisert noe før vi er fremme på hostellet hvor det er internett. Så hvis du leser dette, betyr det at vi kom fram og at ingen stjal mobilen min på veien.

Etter at Arnbjørg skrev sist innlegg har vi reist et godt stykke, fra Firenze i Italia til Brugge i Belgia. På veien har vi vært innom både Cannes og Paris i Franrike. Jeg tror jeg skal skrive om reisen i kronologisk rekkefølge. Det blir sikkert langt og detaljert og kanskje litt kjedelig hvis du ikke liker denslags. Så vet vi det!

Mandag den 16. hadde vi en dag i Firenze. Jeg kan herved meddele at Firenze er en fin by.

20120720-003200

20120720-003228

Santa Maria del Fiore i Firenze. Utrolig fin kirke! Vi gikk ikke inn i denne heller, men det har jeg faktisk lyst å gjøre en gang. Utsiden i seg selv var helt fantastisk hvertfall.

20120720-003446

Palazzo Vecchio.

20120720-003508

Ponte Vecchio.

Jeg og Atle har begge spilt Assassin’s Creed, hvor mye av handlingen tar sted i Firenze på 1500-tallet. Så det var litt derfor vi hadde lyst å dra dit. (For de som ikke vet hva Assassin’s Creed er: det er et bra spill til playstation og andre konsoller. Det er litt historisk korrekt og litt historisk ukorrekt, men veldig spennende og gøy. En gang klatret jeg ned fra hullet i taket på Pantheon i Roma og tok livet av en vakt. I spillet altså. Det var tider det). Uansett. Vi syntes det var veldig gøy å se de forskjellige historiske stedene. Arnbjørg likte det også, selv om hun ikke har spilt Assassin’s Creed. Men hun har veldig lyst å prøve det sier hun, hvertfall etter vi var der.

Etter en lang og fin dag med mye vandring i Firenze, bar turen videre med nattog til Cannes klokken halv ett om natta. Det fantes ikke noe direktetog mellom de to byene, så det ble en del bytte mellom tog. Først reiste vi med lokaltog fra Firenze til Pisa, fremme klokka to om natten.

20120720-003953

På stasjone i Firenze. Vi var litt (veldig) tidlig ute, og ventet en stund på denne perrongen.

20120720-003844

20120720-003938

I Pisa hadde vi litt ventetid (ca. to timer) før vi skulle dra videre med tog Genova. Når toget endelig kom (20 minutter senere enn det skulle), fant vi ikke plassene vi hadde reservert. Det var fordi plassene våre var i vogn 6, og toget bare hadde 5 vogner. Men vi skulle videre, så vi satte oss i gangen. Det var ganske folksomt der, altså tror jeg det var flere enn oss som savnet vognen sin. Men vi duppet av innimellom, så turen kjentes ikke så alt for lang.

20120720-004418

På gangen i toget.

I Genova hadde vi bare 10 minutter på oss før neste tog, og på mirakuløst vis rakk vi det, selv om toget bort var 20 minutter forsinket. Kanskje det gikk fortere og tok igjen tiden fordi det slapp å dra på vekten fra vår vogn…

Etter ett til bytte i Ventimiglia, helt ved grensen, var vi endelig på det siste toget til Cannes tirsdag morgen. Vel fremme fikk vi ordnet oss et nattog til Paris samme kveld (uten bytter denne gangen), og hadde resten av dagen til å slappe av. Vi var litt slitne etter turen, og satte oss i en park rett ved vannet for å ta det litt med ro. Og så tenkte vi at siden Cannes er kjent for filmfestivalen der, hadde det vært gøy å gå på kino der! Så da gikk vi og så den nye Spider-Man-filmen. Ikke så høykulturelle allikevel, men gøy!

20120720-004611

I en park i Cannes :)

Etter kinoen gikk vi tilbake til stasjonen, og satte oss på toget til Paris! Det ble en del tull med plassene her og, for oppmerkingen var helt elendig. Så ingen visste hvor de egentlig skulle sitte. Men det var relativt god stemning og hyggelige folk, så det ordnet seg til slutt :)

Onsdag morgen, i går faktisk, kom vi frem til Paris. Vi tok metroen til hostellet og fikk legge fra oss sekkene der, men kunne ikke sjekke inn før klokken tre på ettermiddagen. Så da gikk vi ut i byen for å utforske litt! Vi tok metroen bort til et koselig strøk/markedsted som het Mouffetard. Vi kjøpte litt frukt, hørte litt på gatemusikantene, og kikket litt i de forskjellige bodene og butikkene. Gaten ledet oss mot Pantheon i Paris og deretter Notre Dame, men vi orket ikke gå inn i noen av dem. Det holdt for oss å se dem fra utsiden. Arnbjørg har vært i Paris før, og viste oss en kjempekul bokhandel som lå i nærheten av Notre Dame. “Shakespeare and company” heter den, for de som skulle være interessert i å vite det. Vi kjøpte noen bøker hver før vi dro.

20120720-005114

Vi var ganske slitne, og klokken nærmet seg slik at vi kunne sjekke inn. Så vi dro tilbake til hostellet og tok en ettermiddagslur. Det var litt trøbbel med rommene, vi hadde booket et tremannsrom, men de hadde visst ikke flere ledige. Så jeg og Arnbjørg fikk et dobbeltrom, mens Atle var en riktig herremann og sov på et større rom med noen andre. Men det slår å sove på togstasjonen, så vi var fornøyde med det!

20120720-005305

Etter luren gikk vi ut for å se byen på kveldstid. Vi tok metroen til Eiffeltårnet, og fikk se det i solnedgangen.

20120720-005347

Vi ble værende litt i parken rundt der (Champs de Mars), og bare satt og så på tårnet og folkene. Hver time var det et lysshow der mange av lysene på tårnet bli ket. Vi var der i akkurat én time, for vi så det akkurat når vi kom, og så en gang til før vi gikk.

20120720-005506

Etter det gikk vi mot Louvre, for vi tenkte de kunne vært kjekt å se den pyramiden der om natten, nesten alene og med fint lys. Men vi brukte litt lang tid på å finne frem, og det så ganske stengt ut. Så vi bestemte oss for å ta metroen tilbake til hostellet, slitne som vi var.

20120720-005536

Hostellet vi bodde på lå rett bak Moulin Rouge! Så det var en gyllen mulighet til å ta noen bilder den natten, når det var så fint opplyst. Moulin Rogue er en av yndlingsfilmene mine forresten, hvis noen skulle lure på hvorfor jeg er i overkant interessert i et kabarét.

I dag (torsdag), hadde vi litt tid før vi skulle ta toget til Belgia. Vi tenkte at det kunne være litt interessant å dra og se på Bastillen. Vi har jo hatt masse om den Franske revolusjonen i historien i år, så det hadde vært gøy å se hvor det hele “brøt ut” om du vil. (lyn-kurs: den franske befolkningen var sultne og leie, så de stormet festningen Bastillen, som var et fengsel med ca 7. fanger i, og mange flere våpen. De tok alle våpmene, drepteen stakkars offisiell kar og tredde hodet hans på en stake og bar det gjennom byen. Og så er det masse sånn årsak og virkning-greier, men det har vi ikke tid til nå. Men jeg har skrevet fordypningsoppgave i historie om dette altså. Uansett!).

20120720-005634

Bastillen. Min informasjont viste seg å være noen 400-år gammel, fordi Bastillen var ikke en festning lenger, men en søyle med en statue på toppen. Arnbjørg og Atle var visst klar over dette, men det kom litt som et sjokk på meg. Jaja! Vi fant et marked rett ved, der Arnbjørg kjøpte et par sko og jeg kjøpte en ring. Livet går videre.

20120720-005707

Arnbjørg og jeg prøvde denne hatten fordi den var kul, men ingen av oss kjøpte den. Spennende!

Etter markedet og Bastillen dro vi tilbake til Montmarte, området rundt Moulin Rouge og hostellet vårt. Vi vandret litt i gatene, så litt på kunstnerne som malte, og kjøpte litt postkort.

20120720-005753

Utsikten fra toppen av Montmarte. Det var veldig fint, men jeg gadd ikke flytte meg vekk fra det treet som står der. Det var finere på ekte.

Klokken begynte å nærme seg halv fire, så vi dro for å hente sekkene før vi tok metroen til stasjonen. På metroen skjedde noe av det rareste jeg har opplevd på hele turen. Eller i hele år. Det er det største sammentreffet jeg har opplevd. Vi var på en travel metro-stasjon. Metroen var full allerede, og vi stresset med å komme oss på. Jeg gikk inn i den første vognen, Atle og Arnbjørg gikk på litt lenger fremme. Når jeg gikk inn i vognen, så jeg rett i ansiktet til en av våre brasilianske venner fra Praha. På en helt tilfeldig stasjon, på et helt tilfeldig tog. I Paris. Vi hadde null idé at de skulle dit. Vi skulle reise, de hadde akkurat kommet. Jeg fikk bare snakket litt med dem før de skulle av på neste stopp. Vi var alle var ganske sjokkerte av at det gikk an, så det var mye latter. Tenk det. Tenk så usannsynlig. Av sikkert tusenvis forskjellige tog som kjører gjennom Paris hver dag. På akkurat den stasjonen! På akkurat nøyaktig det tidspunktet! Hadde jeg gått inn en dør lenger bort, hadde jeg ikke enset dem! Universet er veldig, veldig rart av og til. Veldig rart. Okei. Uansett hvor rart det var, skulle vi videre til Belgia. Så vi tok toget dit. Eller hit. Vi er i Brugge nå. Det er kjempeflott her.

20120720-010103

Vi kom fram til hostellet her i halv ni-tiden. Vi deler rom med noen folk fra Østerrike, som inviterte oss med på pub-quiz. Det var veldig gøy å gjøre noe sånn, og møte litt folk og sånn. Men nå er klokka halv ett, og vi har tenkt å legge oss ganske snart. I morgen skal vi se litt rundt i byen. Jeg har et mål om å spise belgiske vafler. Og så skal vi på en guidet tur om filmen “In Bruges”. Den filmen er egentlig grunnen til at vi ville dra hit, vi hadde ikke hørt om Brugge før det. Så det blir sikkert kjekt! Men nå legger vi oss, adjø og godnatt og vi snakkes!

TL;DR: Vi er i Brugge. Assassin’s Creed er gøy og universet er rart.

6 replies on “ Dag 15, 16, 17 & 18: Firenze – Cannes – Paris – Brugge ”
  1. Herregud, så flink du e til å skrive! Eg har sikkert ledd høyt 5-6 ganger og eg sitte heilt aleine :D Det har faktisk någe å sei om man sitte aleine. Du e ein søting. D e dåkkår alle tre!

Og så fine bilder! :)

Eg bruke dagene med å sitte å bare sikle på retrointeriørblogger, for eg har store planer for mine lille 11-19 kvadratmeter (vett’sje ka størrelse eg får på hybelen før 1. august). Eg har sikra meg någen retromøbler allerede! “Gis bort” på finn.no e så fint :) Sende bilder på facebook!

2. Hahaha, eg ler og ler! Veldig kjekt å lese :) Så vet vi det! Eg likte TL;DRen ;)

P.S. Kati komme dåkkår egentlig hjem? :p

1. Så bra! Hihi :) Hvis alt går etter planen e eg hjemme i Stavanger seint på kvelden den 23. Så egentlig veldig snart!

3. Hei! Einig med Kari og Maia, du er knallgod til å skrive og ta fine bilder :-) Skulle gjerne ha vore heime når du kom, gledar meg iallfall veldig til å sjå deg att. Eg reknar med å vere tilbake i Stavanger den første helga i august. Kari og eg køyrer med flyttelasset den 5. eller 6. aug. Stor klem :-)