Hårete kuer og irsk vinter

Untitled

For litt over en uke siden hadde jeg gleden av å sette kursen nordover. Etter et rimelig hektisk semester var jeg veldig klar for juleferie! Første stopp på turen var Lancaster, hvor vi fant noen hårete kuer og en kvikk rev. Jeg vet ikke om de lokale er vandt med sånne bamsekuer, men jeg har aldri sett noe lignende. En fantastisk oppdagelse! Kan også anbefale å google “fluffy cows” av underholdningsårsaker.

Just over a week ago I had the pleasure of heading north from Falmouth. After a pretty hectic semester I was ready for the holidays! Our first stop on the journey was Lancaster, where we found some hairy cows and a quick fox. The locals may be used to these fluffy cows, but I’ve never seen anything like it. A life-changing discovery! I can also recommend googling “fluffy cows” for entertainment purposes.

Untitled Untitled Untitled

Etter et fint opphold i Lancaster bar det videre til Nord-Irland. Turen bar på værbaserte utfordringer: et tre som havnet på togskinnene førte til at turen ble litt mer komplisert. Men vi kom fram til slutt, ved hjelp av buss og tog og tog igjen og minibuss og taxi og båt og snille foreldrene som kom og hentet tidlig om morgenen. Tok bare 17 timer istedenfor 7, men det er ikke så farlig når man er i godt selskap. Og så fikk jeg sett togstasjonen i Glasgow!

After a great visit to Lancaster, we continued on to Northern Ireland. This part of the journey had some weather based challenges and a tree falling on the train lines complicated things. We got there in the end with a bus, train, train again, minibus, taxi, boat, and kind parents collecting us early in the morning. It took 17 hours rather than 7, but it doesn’t really matter when you’re in good company. And I got to see the train station in Glasgow!

Den første dagen etter vi hadde sovet ut, var det ut og opp på fjellet Slemish. Sist gang endte det i en ikke-egentlig-brukket-fot, noe vi klarte å unngå denne gangen! Slemish: 1, Ragnhild: 1.

The first day after we had caught up on sleep, we went out and up the mountain Slemish. Last time it ended with my leg in a cast, something we managed to avoid this time! One all!

Untitled Untitled Untitled

Fjelltur er veldig koselig når det er snø og sol og fin utsikt og ingen fotskade.

Climbing mountains is really nice when there’s snow and sun and a lovely view and no injuries.

På Luciadagen bakte vi lussekatter, og delte dem ut til folk på en koselig låve hvor det var musikk og historier den kvelden. Jeg har fått være med å høre (og danset til!) masse fin folkemusikk denne turen også, men jeg tok visst ingen bilder av det. Her er et bilde av et bål vi lagde i skogen istedet.

On December 13th we made “lussekatter”, and shared them with people at a cosy barn where there was music and stories that night. I’ve got to listen to (and danced to!) lots of lovely folk music this on this trip too, but I didn’t take any pictures of it. So here’s a fire we made in the woods instead.

Untitled Untitled Untitled Untitled Untitled Untitled

Den siste dagen benyttet vi det fine været til en siste tur ut. Denne gangen til en gammel forlatt landsby (og Game of Thrones-location ifølge ryktene) og noen veldig fotogene fjellhauger. Neste morgen var det ut av huset klokken fire for å rekke flyet (nok en gang takket være snille foreldre). Så, i går kveld, var jeg endelig framme i herlige Sogn.

On the last day we made use of the good weather and headed outside. This time to an old abandoned village (and Game of Thrones-location accordig to the rumours), and some rather photogenic spiky rocks. The next morning we left the house at 4 am to catch my flight (once again thanks to kind parents). And then, last night, I finally arrived in beautiful Sogn.

Untitled

TL;DR: Friske bein og frisk luft er bra!

7 replies on “ Hårete kuer og irsk vinter ”
  1. Fluffy cows! Vakre Nord-Irland! Sooogn :D
    Du tar så fine bilder! Har de ikkje lussekatter i Storbritannia? Siden du ikkje oversatte d, meine eg. Introduserte du de for lussekatter? :D

2. OMG FLUFFY COWS. I CAN’T GET OVER THAT. I feel like this is the British version of a bear.

3. Fantastisk og fornøyelig presentasjon. De hårete kuene kalte vi hippikuer i den tiden vi (The Biking Vikings) drev og syklet i Skottland og Irland. Vekker minner fra en svunnen tid.